Oprettet Af:
Samler ind til:
Hjälp oss försvara betesrätten!

Låt korna fortsätta beta utomhus på sommaren!
Sverige är det enda landet i EU som ger mjölkkor en lagstadgad rätt till bete. Det är något som de flesta av oss är stolta över. Men Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, och vissa politiker vill ta bort det. De tycker att beteskravet missgynnar svenska mjölkproducenter i konkurrensen med andra länder som inte har samma krav.

Vissa hävdar också att dagens kor kan må bättre inomhus. Men det är fel! Kornas rätt att beta ute är viktigt både för djuren, den biologiska mångfalden, och för konsumenterna.

Just nu pågår en utredning från regeringen som ska arbeta för stärkt konkurrenskraft för livsmedelsproducenter och ett starkt djurskydd. Den ger illavarslande signaler om att kornas betesrätt hotas.

Naturskyddsföreningen vill istället för att slopa betesrätten se en utökad betesrätt, som inte bara gäller mjölkkor utan även tjurar och kalvar. Betande djur är en förutsättning för att bevara biologisk mångfald. Vi behöver fler betande djur i landskapet, inte färre. Vi är övertygade om att beteskravet i längden även gynnar det svenska lantbrukets konkurrenskraft, eftersom det är det starkaste mervärdet för svensk mjölk och svenskt kött.

Hjälp oss försvara kornas rätt till bete!

Din gåva bidrar till vårt arbete med att:

• Påverka politiker till att behålla, och helst utöka, beteskravet.
• Arbeta för att EU:s jordbrukspolitik och andra styrmedel ska utformas på ett sätt som gör betesbaserad djurhållning och andra miljövänliga brukningssätt mer lönsamma.
• Informera konsumenterna om att kunna göra hållbara val i livsmedelsbutiken.
• Arbeta för att fler djur ska kunna komma ut på bete och att vi ska ha större arealer naturbetesmark i Sverige, genom lagstiftning, ersättningar och andra styrmedel.

Giv bidrag
467.840 kr
78 Dage tilbage

Seneste aktivitet

• Nannie Fredrikson Nannie Fredrikson gav 100 kr

Vi behöver ett levande landskap. Slutar djur beta våra hagar slutar vi snart själva att leva.

• Karin  Hällgren Karin Hällgren gav 150 kr

Jag tror det gynnar kor och natur!

• Olof  Stenlund Olof Stenlund gav 200 kr

• Ingbritt Vängborg Ingbritt Vängborg gav 50 kr

• Emma Selberg Emma Selberg gav 50 kr

Att kor slutar beta utomhus - det är ju som en dystopisk skräckfilm. Varför skulle någon vilja det? Vad är det för en sjuk jävel som aktivt försöker ta rättigheter från en levande varelse ?

• Karin Tidholm Karin Tidholm gav 100 kr

Tack för ni kämpar för djuren o naturen!

• Qina Hermansson Qina Hermansson gav 500 kr

Kornas mular behövs i hagarna!

• Carina  Mattsson Carina Mattsson gav 100 kr

• Eva Törnqvist Eva Törnqvist gav 2.000 kr

• Göran  Hillborg Göran Hillborg gav 300 kr

Jag vill att osten på min macka ska komma från en ko som har bra.

• Kerstin Brenner Kerstin Brenner gav 100 kr

• Angelika Lundgren Angelika Lundgren gav 300 kr

• Camilla  Cederquist Camilla Cederquist gav 150 kr

• Magnus Salvi Magnus Salvi gav 300 kr

• Birgitta Leiram Birgitta Leiram gav 300 kr

Tack, jag vill fortfarande vara stolt över svensk djurvälfärd och kunna dricka svensk mjölk med gott samvete.

• Pernilla Hugoson Pernilla Hugoson gav 200 kr

• Åsa Nordskott Åsa Nordskott gav 200 kr

• Laila Liljedahl Laila Liljedahl gav 100 kr

Kan inte tänka mig en sommarhage utan kossor!

• Selina Hedström Selina Hedström gav 200 kr

Kämpa på! Kor på grönbete är så härligt att se och hör den svenska sommaren till.

• Ann Magnusson Ann Magnusson gav 200 kr

• Niklas Ingerstedt Niklas Ingerstedt gav 50 kr

Självklart att de skall behållas och få istället med alla EU s länder att få betesrätt i stället! Mjölken blir godare också med mjölk som där kom har betat ängsgräs samt gynnar den biologiska mångfalden!