GÁLLOK: STOPPA GRUVAN!

Regeringen ger det brittiska företaget Beowulf Mining tillstånd att gå vidare med sin plan på att öppna en gruva i Gállok (Kallak) i Jokkmokk. En gruva som skulle innebära permanenta skador på miljön i det känsliga området och stora negativa konsekvenser för rennäringen.

Med beskedet är det tydligt att regeringen låter kortsiktiga ekonomiska intressen gå före miljöhänsyn och samiska rättigheter. Dessutom ignoreras de högljudda protester och den tunga kritik som framförts av myndigheter, miljörörelsen, Svenska kyrkan, FN, flera civilrättsliga organisationer – och inte minst de samebyar som berörs allra mest. Allt för en gruva med relativt låga järnhalter och kort livslängd.

Det stämmer att Sverige behöver mineraler för den hållbara omställningen. Men planerna i Gállok gäller brytning av järnmalm, som varken är en bristvara eller en kritisk metall för att ställa om till ett fossilfritt samhälle. Vi kan inte rädda naturen och miljön genom att förstöra den.

Men än är inte sista ordet sagt!

Med den här insamlingen vill vi möjliggöra Naturskyddsföreningens fortsatta opinions- och påverkansarbete för att rädda den värdefulla natur som nu hotas. Med din hjälp kommer vi fortsätta verka lokalt och regionalt för att gruvan inte ska bli verklighet. Som miljöorganisation har Naturskyddsföreningen rätt att överklaga, vilket vi också kommer överväga.

Bidra till insamlingen eller starta en egen och sprid ordet vidare!
Tack <3

435.888 kr