Skapad av:
Naturskyddsföreningen
Samlar in till:
Rädda våra vilda bin och pollinatörer

Rädda bina: Stoppa gifterna!

Sveriges vilda bin står inför en kritisk tid. Deras livsmiljöer krymper, deras population minskar och hoten mot deras överlevnad blir alltmer akuta. Men vi kan göra en verklig skillnad tillsammans! Det är därför vi vänder oss till dig idag och ber om ditt stöd i att rädda Sveriges vilda bin.

Vilda bin är inte bara vackra små varelser som förskönar vår natur, de spelar också en ovärderlig roll som pollinatörer. Förlusten av bin hotar vår matförsörjning och har allvarliga konsekvenser för hela ekosystemet. Bin pollinerar inte bara blommor och träd, de säkerställer även att våra grödor, fruktträd och grönsaker befruktas. De är osynliga superhjältar som håller vår värld i balans.

Visste du att trädgårdsväxter som marknadsförs som bivänliga i själva verket är fulla av miljögifter - och direkt farliga för bin.

Naturskyddsföreningens nya undersökning visar att 98% av testade plantor innehåller bekämpningsmedel.

Handeln måste ta ansvar för att skadliga och olagliga bekämpningsmedel inte används på plantorna som de säljer så att vi kan odla bivänligt utan att sprida gifter i miljön! Som en trädgårdsentusiast och miljömedveten individ har du rätt att veta vad du planterar.

Stöd vår insamling! Tillsammans kan vi rädda bina!

Din gåva bidrar till Naturskyddsföreningens arbete för att:
- sätta press på politiker och handeln att ta tuffare beslut för att få bort och minska användningen av bi-skadliga bekämpningsmedel, samt införa märkning på produkter. Bekämpningsmedel är ett av de allvarligaste hoten mot våra bin.
- Sverige och EU ska göra större satsningar på ekologiskt jordbruk som använder hållbara och bi-vänliga metoder. Studier visar att det ekologiska jordbruket har upp till 50 procent fler arter av bin och andra pollinatörer.
- få fler kommuner att ta initiativ och göra satsningar som gynnar bin, exempelvis anlägga fler ängar och satsa på mer eko på menyerna i skolan.
- övervaka den senaste forskningen för att bättre förstå hoten mot bina och kunna föreslå effektiva åtgärder för att skydda dem.
- öka kunskapen hos allmänheten om bin och pollinatörers viktiga roll i ekosystemet och hur vi kan hjälpa dem.

Ett bidrag från dig, hur stort eller litet det än är, kommer att göra en enorm skillnad för att säkra binas framtid och bevara den biologiska mångfalden i Sverige. Låt oss tillsammans ta itu med denna utmaning och skapa en ljusare framtid för våra vilda bin.

Sprid gärna budskapet vidare genom att dela denna insamling på sociala medier, tagga dina vänner och uppmana dem att stödja.

Stort tack för ditt stöd!

/Naturskyddsföreningen

Ge en gåva
188 102 kr
58 Dagar kvar

Senaste aktivitet

• Jana de Boniface Jana de Boniface gav 500 kr

• Natalia  Berg Natalia Berg gav 200 kr

• Mathilda  Kjällquist Mathilda Kjällquist gav 300 kr

• Karin Skilje Karin Skilje gav 300 kr

• Ewa Hilden Ewa Hilden gav 300 kr

• Anonym Anonym gav 300 kr

• Anonym Anonym gav 150 kr

• Anonym Anonym gav 200 kr

• Hampus A Hampus A gav 100 kr

• Jakob Broman Jakob Broman gav 300 kr

• Britt-Marie Schwab Britt-Marie Schwab gav 500 kr

Tycker det är viktigt och värnar om bina i trädgården

• Lena Lundqvist Lena Lundqvist gav 50 kr

• Anonym Anonym gav 300 kr

Vi måste ta ansvar och göra vad vi kan för att hindra att arter försvinner och livsmiljöer förstörs. Bra att ni/vi tar ansvar

• Ulla Wiberg Ulla Wiberg gav 100 kr

• Maria Wärfman Maria Wärfman gav 100 kr

Oro för att bina ska försvinna!

• Åsa Karlsson Åsa Karlsson gav 200 kr

Rädda pollinatörerna!

• Mikaela  Sundberg Mikaela Sundberg gav 300 kr

Det gör mig urförbannad och ledsen att de blommor och frön som jag trott var ”goda” för bina är lurendrejeri.

• Anonym Anonym gav 100 kr

🐝

• Josefin Thaning Josefin Thaning gav 50 kr

• Sandra Karlström Sandra Karlström gav 50 kr

• Henric Andersson Henric Andersson gav 200 kr

Rädda bina

• Marina Andersson Marina Andersson gav 100 kr

Självklart tycker jag, att gifter inte hör ihop med djur och natur!

• Katarina Rejman Katarina Rejman gav 300 kr

• Anonym Anonym gav 25 kr