Hjälp oss försvara betesrätten!

Naturskyddsföreningen
Hjälp oss försvara betesrätten!

Låt korna fortsätta beta utomhus på sommaren!
Sverige är det enda landet i EU som ger mjölkkor en lagstadgad rätt till bete. Det är något som de flesta av oss är stolta över. Men Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, och vissa politiker vill ta bort det. De tycker att beteskravet missgynnar svenska mjölkproducenter i konkurrensen med andra länder som inte har samma krav.

Vissa hävdar också att dagens kor kan må bättre inomhus. Men det är fel! Kornas rätt att beta ute är viktigt både för djuren, den biologiska mångfalden, och för konsumenterna.

Just nu pågår en utredning från regeringen som ska arbeta för stärkt konkurrenskraft för livsmedelsproducenter och ett starkt djurskydd. Den ger illavarslande signaler om att kornas betesrätt hotas.

Naturskyddsföreningen vill istället för att slopa betesrätten se en utökad betesrätt, som inte bara gäller mjölkkor utan även tjurar och kalvar. Betande djur är en förutsättning för att bevara biologisk mångfald. Vi behöver fler betande djur i landskapet, inte färre. Vi är övertygade om att beteskravet i längden även gynnar det svenska lantbrukets konkurrenskraft, eftersom det är det starkaste mervärdet för svensk mjölk och svenskt kött.

Hjälp oss försvara kornas rätt till bete!

Din gåva bidrar till vårt arbete med att:

• Påverka politiker till att behålla, och helst utöka, beteskravet.
• Arbeta för att EU:s jordbrukspolitik och andra styrmedel ska utformas på ett sätt som gör betesbaserad djurhållning och andra miljövänliga brukningssätt mer lönsamma.
• Informera konsumenterna om att kunna göra hållbara val i livsmedelsbutiken.
• Arbeta för att fler djur ska kunna komma ut på bete och att vi ska ha större arealer naturbetesmark i Sverige, genom lagstiftning, ersättningar och andra styrmedel.

835 874 kr

Politikerna kan själva spendera resten av livet inomhus under LED-lampor om det nu är en sådan fantastisk tillvaro... För övrigt, vi skattar väl inte för att djur ska lida?

• Anna Karlsson Berkowitz Anna Karlsson Berkowitz gav 100 kr

• Jan Kylsjö Jan Kylsjö gav 200 kr

Bra att det finns ett engagemang som värnar om djurens rättigheter

• Lena KARLSSON Lena KARLSSON gav 1 100 kr

Kornas rätt till ett naturligt liv ute!Dom ger oss så mycket,klart dom ska få vara ute!

• Olle Borg Olle Borg gav 50 kr

• Katarina  Borg Katarina Borg gav 100 kr

• Mikael Schalander Mikael Schalander gav 50 kr

• Amanda Borg Amanda Borg gav 100 kr

• lena Adolfsson lena Adolfsson gav 50 kr

• Thomas Rönnmark Thomas Rönnmark gav 100 kr

Detta gör svenskt kött attraktivt och konkurrenskraftigt. Jag väljer svenskt kött framför utländskt kött just för våra starka djurskyddslagar.

• Per Borgå Per Borgå gav 100 kr

• Kim Åsbom Kim Åsbom gav 250 kr

Självklart ska kossorna fortsatt få beta utomhus. Fler djur i naturen inte färre.

• Alicia Fletcher Alicia Fletcher gav 150 kr

• Per Jukkola Hedlund Per Jukkola Hedlund gav 100 kr

• Johan Lindbergh Johan Lindbergh gav 500 kr

Regeringen har noll koll som vanligt…